שעות פעילות

א-ה: 8 עד 16
ו: 8 עד 12

חייגו אלינו

04-6589618

מה במאמר?

טיפולים לרכב ותקלות נפוצות

מה במאמר?

במוסך קיבוץ מרחביה אנו מעמידים לשירותכם מגוון רחב של טיפולים לרכב כמענה על שלל תקלות נפוצות שאתם עשויים להיתקל בהן. בעמוד זה, נסביר מהן התקלות הללו, וכמובן - מהו הטיפול המומלץ.​

הטיפולים לרכב החלו מעט אחרי שאנשים התחילו לנהוג במכוניות. זאת מהסיבה הפשוטה שמהרגע שאנשים התחילו להשתמש ברכבים, היו אנשים נוספים שהיו צריכים לתקן אותם.  נכון שטכנולוגיות הרכבים מתעדכנות כל הזמן, אך מפני שלא קיימת מערכת מושלמת, גם הן מועדות לתקלות, ואילו בעלי המקצוע נאלצים להתעדכן בהתאם.

מצד אחד, חלקן של התקלות האלו מוכר מאוד בעולם הטיפולים לרכב, ולא פעם מדובר בטיפול פשוט שאף ניתן למניעה מצד הבעלים. מצד שני, ישנן גם תקלות חוזרות שלא ניתן למנוע, ושתמיד יתפסו אותנו בעיצומו של יום גשום או שרב כבד. ככה זה. אבל בשורה התחתונה, קריאת המאמר הבא תכין אתכם טוב יותר להתמודדות עם שלל תקלות, וכך ננסה ביחד להוריד את מפלס החרדה בדרך למוסך. התקלות מוצגות בסדר אקראי אבל המכנה המשותף לכולן הוא שניתן לטפל בהם אצלנו, במוסך קיבוץ מרחביה. אז ברשותכם הנה המדריך המלא לתקלות נפוצות וטיפולים ברכב:

1) רכב לא מניע

קמתם בבוקר, הציפורים מצייצות, אתם אחרי קפה ומוכנים לעשות את דרכם לעבודה, לפגישה, לבסיס או למבחן מכריע. יצאתם קצת מוקדם מהרגיל כי אתם יודעים שבשום אופן אסור לכם לאחר. אתם יושבים מאחורי ההגה ואז זה קורה –הרכב לא מניע.אתם מנסים שוב ושוב, אבל כבר יודעים שכל התוכנית שלכם להיום כבר מבוטלות. הפגישה הבאה שלכם היא כנראה עם גרר שיוביל אתכם למוסך הקרוב

הרכב כשל בפעולה הבסיסית ביותר שלו – ההתנעה. כעת בוא ננסה להבין איך מאבחנים מה קרה, איך ניתן להימנע, מה הסיבה לתקלה והטיפול בה.

טיפולים לרכבים שאינם מניעים הוא מסוג התקלות הנפוצות והמתסכלות ביותר
האם כבר עמדתם כך מעל לרכב שלא מניע?

אבחון (א')

אתם מנסים להניע אבל אין שום תגובה מהרכב או שניתן לשמוע נקישות מתוך המנוע. לאחר מכן, פתחו את דלת הרכב כך שנורת פנים הרכב תידלק. כאשר הדלת פתוחה ונורה דולקת, נסו להתניע את הרכב. אם עוצמת האור במנורה תדעך – מצטערים, אבל המצבר שלכם כנראה מרוקן. 

הסיבה:

 איך מצבר מתרוקן? הסיבה הראשונה היא כמובן מצבר ישן שסיים את מחזור החיים שלו. הסיבה השנייה היא כדי להימנע מאי הנעימות, מומלץ לבקש ממכונאי הרכב לבדוק את מצב המצבר שלכם בפעם הבאה שאתם נכנסים למוסך. 

תיאור הטיפול :

 ניתן אמנם להתניע את הרכב באמצעות "כבלים" אבל דעו שמדובר בתהליך מסוכן עקב כמות החשמל שעוברת מרכב לרכב. אם אתם לא יודעים מה עושים, ניתן להתקשר לארגון "ידידים" שמספק שירותי חילוץ בחינם, 24 שעות ביממה למעט שבת וחג. אם אכן הצלחתם להניע הרכב, עשו את דרכם במהירות למוסך ובקשו המכונאי לבדוק את מצב המצבר ואת מצב טעינת המצבר באמצעות אלטרנטור. זכרו שאם אתם מעדיפים לעצור בבית קודם ולחכות עם הטיפול ליום המחרת, ייתכן מאוד שהרכב לא יניע שוב בבוקרבמידה והשימוש בכבלים לא צלח, התקשרו לגרר (אמור להיות כלול בביטוח החובה שמכסה מקרים כאלה)  ועשו את דרכם למוסך.

 לחלופין אפשר להזמין שירות נייד שמתמחה בהחלפת מצברים בדרך. באשר למחיר, עלותו של מצבר משתנה מאוד בהתאם לסוג הרכב, וכמובן שעלות הטיפול של החלפת מצבר בדרכים תעלה לכם פי כמה וכמה משירות במוסך. אנו מאוד לא ממליצים על החלפה של המצבר בעצמכם בגלל שבעת ההחלפה יש צורך בגיבוי של המצבר על ידי מצבר שירות מיוחד שנמצא במוסכים. על כל פנים, הדרך הקלה ביותר להימנע מבעיה זו היא החלפה של המצבר בזמן המומלץ ובדיקתו בעת הטיפול השגרתי לרכב.

אבחון (ב'):

 רעשים מוזרים או היעדר תגובה מצד הרכב בעת ניסיון ההנעה

הסיבה:

תקלה בסטרטר המכונה גם "מתנע" הרכב. מדובר ברכיב שאחראי על סגירת מעגל חשמלי בין מפתח הרכב ובין המצבר שתפקידו להניע את הרכב.

תיאור הטיפול

יש לשנע את הרכב בהקדם האפשרי למוסך, שם ייבחנו האם ניתן לתקן את הרכיב או שנדרש להחליפו. המחיר יהיה בהתאם לטיפול ועלות הרכיב על פי דגם הרכב.

2) מנוע לוהט

קודם כל, כבר כתבנו מאמר שלם על מנוע חם שמקיף את הנושא מכל צדדיו, וכאן תינתן רק הגרסה המקוצרת. מה שחשוב לזכור הוא שלמרות שמדובר בתקלה קלה יחסית למניעה, התעלמות ממנה לאורך זמן עשויה להסב נזק גדול למנוע.

אבחון:

קיימים מספר גורמים שיעזרו לנו לזהות האם המנוע שלנו חם מדי. הפשוט ביותר הוא כמובן תשומת לב לשעון חום המנוע או להידלקות פתאומית של נורית החיוויסימנים נוספים הם דעיכה הדרגתית ביכולותו של המזגן להוציא אוויר קר  או שלוליות מים במקום שבו הרכב חנה. במצבי קיצון, ניתן לראות אפילו עשן או אדים שנפלטים ממכסה המנוע.

זוהי נורית חיווי של מנוע שהתחמם יתר על המידה
זו היא דוגמה למנורת חיווי חום מנוע שהתחמם יתר על המידה, אך חשוב לזכור שייתכן שברכבם היא מעט שונה

הסיבה:

 חשוב להבין שעלייה בחום המנוע מהווה אינדיקטור לכך שקיימת בעיה, ולאו דווקא מהווה בעיה בפני עצמה. כמו מדחום שמתריע על כך שאנו חולים מבלי האפשרות לזהות באיזו מחלה מדובר. עם זאת,  סיבות שכיחות לתקלה יכולת להיות צינור מים שהתפוצץ, נזילת מים במנוע, סתימת הרדיאטור על ידי לכלוך, מאורר חשמלי שלא פועל או קריעה של רצועת המנוע.

תיאור הטיפול:

כאן הטיפול הטוב ביותר הוא בדיקת שמן ומים שבועית על ידי הנהג/ת  אבל עם המנוע שלכם בכל זאת התחמם באמצע הנסיעה, זכרו את הצעדים הבאים: לעצור את הרכב בצד כמה שיותר מהר; לחכות שהמנוע התקרר ורק אז לפתוח את מכסה המצנן (או "הרדיאטור"); להוסיף את נוזל הקירור למצנן, ולאחר מכן להניע את הרכב ולבדוק שמד חום ברכב חזר למצב תקין. במידה וזהיתם תקלה אחרת כמו נזילה של נוזל הקירור (בצבע ירוק או אדום) יש ליצור קשר עם המוסך ולא להניע את הרכב. לא עד תחנת הדלק הקרובה ולא עד הבית. הסיבה לכך היא שאפילו נסיעה קצרה בחוסר נוזל קירור יכולה להסב נזק אדיר למנוע הרכב שלכם. 

3) טיפולי צמיגים

אנחנו נוהגים כל הזמן, תמיד בדרכים, מפה לשם, וממלאים אוויר בצמיגי הרכב פעם ב… אם אתם לא יכולים להשלים את המשפט, כנראה שעבר זמן רב מדי מאז שבדקתם את לחץ האוויר בצמיגי הרכב. הבעיה בכך היא שלחץ אוויר נמוך לא רק פוגע בחווית הנהיגה, אלא גם הורס את צמיג הרכב שלכם ומקצר את חייו. 

טיפולים לרכב כוללים גם טיפול בצמיגים
לא לשכוח שגם הצמיגים הם חלק בלתי נפרד מהטיפולים לרכב

אבחון:

הפעם מדובר בתקלה קלה מאוד לאבחון וטיפול. מיד בסיום קריאת המאמר הזה צאו לנפח אוויר בצמיגים. האם אתם מזהים עצם זר שנעוץ בגלגל ואתם מרגישים שיוצא ממנו אוויר?  לעומת זאת, האם בזמן נסיעה איטית אתם מרגישים שאתם נוסעים על "צמיג מרובע"? אם עניתם "כן" על אחת מהשאלות הללוסימן שיש בעיה בצמיגים שלכם.

הסיבה:

כמו שאר המערכות ברכב, גם הצמיג מועד להתיישנות ובלייה לאורך זמן. הקפדה על לחץ אוויר תקין בצמיג תוסיף למחזור חייו, אך לא תשמור עליו לנצח. .  הסיבה לכך היא קרניים אולטרה סגולות שיוצאת מהשמש ואוכלת את גומי הצמיג, בנוסף לשחיקה המתמדת שנובעת מהמגע עם הכביש. בסופו של דבר, צמיגים מחזיקים מעמד בין 3 ל-4 שנים וגם אם הם "נראים טוב", צריך להחליף. כי הם ל.

תיאור הטיפול:

במקרה שבחנתם את הצמיג כפי שהצגנו בחלק האבחון ומצאתם בעיה, ממומלץ לפנות לבעל מקצוע אשר מתמחה בתיקון צמיגים, להלן "צמיגאי".  בנוסף, ואם בעל המקצוע ממליץ על כך, יש לשקול להחליף את הצמיגים שסיימו את דרכם. במידה ולא מצאתם דברים חריגים, ניתן לשמור על הצמיגים שלכם על ידי הקפדה ומילוי לחץ אוויר בצמיג שישמר את תקינותו. ניתן למלא אוויר בכל תחנת דלק ואפילו במוסך שלנו. ניתן לדעת מהו לחץ האוויר המומלץ מפני שברוב המקרים הוא כתוב על דלת הנהג או במכסה מיכל הדלק, וקדימה למלא!. כמו כן, זכרו שהצמיגים שלכם נבדקים במועד הטסט השנתי ויהיה עליכם להחליפם בכל מקרה אם אתם חושבים שהם לא ייעברו את הטסט.

4) נזילת שמן

תקלה נפוצה מאוד ברכבים ישנים. לשמן ברכב ישנם תפקידים רבים וכמות בלתי מספקת שלו ברכב יכולה לגרום לתקלות חמורות במנוע. 

אם זיהתם כתם שמן מתחת לרכבם, ייתכן שיש לכם נזילה
אם זיהתם כתם שמן מתחת לרכבם, ייתכן שיש לכם נזילה

אבחון:

אם אתם מקפידים על בדיקת שמן והמים ברכב ואתם מגלים שאתם ממלאים יותר שמן מהרגיל – ייתכן שיש לכם נזילת שמן. אגב, אם אתם לא בטוחים כיצד לבצע בדיקה כזו, הביטו בסרטון ההדרכה שלנו בנושא. כמו כן, הופעת שלוליות שמן במקום בו חניתם  מהווה אינדקטור לתקלה.

הסיבה:

 אטמים סדוקים או בלויים, חיבורים רופפים בין חלקי המנוע. 

תיאור הטיפול:

לצערנו, אין הרבה שתוכלו לעשות לבדכם. אם אבחנתם תקלה מסוג זה ברכבם, אנו ממליצים לכם לבוא במהירות אלינו למוסך.

5) מזגן רכב לא עובד

אין ישראלי שלא מכיר את התקלה הזו! קיץ, יולי-אוגוסט. אם חשבתם שחם בחוץ אז בתוך הרכב עוד יותר חם. אתם נכנסים לרכב, מדליקים מיד את המיזוג ואז המזגן עושה לכם: "אה רצית קירור? אין בעיה. קבל בינתיים מפזר חום לפרצוף". אתם ממשיכים לנסוע ומקווים שהתקלה תיפתר מעצמה עד שאתם מבינים שזה לא עומד לקרות. אין לכן מזגן ברכב, יש לכם תנור קטן.

אבחון:

לא צריך להיות שרלוק הולמס של טיפולים לרכב במקרה הזה. אם המזגן שלכם מוציא חום במקום קור, סימן שיש לכם תקלה במזגן הרכב.

הסיבה:

ישנן סיבות רבות לתקלה במיזוג הרכב. למשל, חוסר גז למזגן, מדחס שלא נכנס לפעולה וכמובן חום מנוע גבוה מדי כפי שהוזכר בסעיף הקודם, ואחרות…

תיאור הטיפול:

תקלה במיזוג הרכב היא תקלה מסובכת שאינה ניתנת לתיקון לאנשים שאינם בעלי מקצוע. כל כך מסובכת, שישנם אפילו מסוכים שמתמחים בתקלות למיזוג רכב בלבד. כן, עד כדי כך. 

6) חלון חשמלי תקוע

 אחד המרגיזים! יום אחד החלון החשמלי יורד ולא רוצה לעלות יותר (או להפך). כמובן שזה יהיה ביום הכי חם או באמצע לילה גשום, כי אי אפשר אחרת. הצביעו לי על אדם שלא מכיר תקלה כזו ואצביע לכם על אדם שנוסע ברכב עם חלונות שאינם חשמליים.

לכלב דווקא אין שום בעיה שהחלון החשמלי של הרכב תקוע
לו דווקא אין שום בעיה שהחלון החשמלי של הרכב תקוע

אבחון:

דליפת גז בצבע ירקרק ממתחת למושב האחורי ברכב… נראה לכם??? חלון תקוע.

הסיבה:

תקלה זו עשויה להיגרם מנתיך ("פיוז) שנשרף, ליקוי במנוע החשמלי שמפעיל את החלון, או מכפתור החלון עצמו. 

תיאור הטיפול:

יינתן כמובן על פי האבחון של התקלות שנרשמו בסעיף הקודם. מורכבות הטיפול תלויה כמובן בסיבת הבעיה. 

סיכום, מסקנות והמלצות

ישנם סוגים רבים של טיפולים לרכב. כל טיפול והתקלה שאיתו הוא אמור להתמודד. ישנן תקלות שניתן למנוע בקלות יחסית באמצעות בדיקה שגרתית של רכבנו, וישנן תקלות שפשוט יופיע ביום בהיר אחד. לכן, במאמר זה ניסנו להראות לכם כיצד ניתן למנוע תקלות מסוימות, כיצד לאבחנם, ומה הוא סוג הטיפול עליו אנו ממליצים. עכשיו הידע הזה ברשותכם. אבל בכל מקרה של תקלה – קטנה כגדולה – זכרו שאנו פה ונשמח להעניק לכם שירות. היי, אפילו ניתן להתייעץ אתנו בחינם אם אתם צריכים, כי אנחנו פה בשבילכם.

 

על החתום, צוות מוסך קיבוץ מרחביה