שעות פעילות

א-ה: 8 עד 16
ו: 8 עד 12

חייגו אלינו

04-6589618

מה במאמר?

הכנה לטסט

מה במאמר?

המאמר שלפניכם מתאר את התהליך השלם של ההכנה לקראת הטסט: מרגע הגעת המעטפה ממשרד הרישוי ועד החותמת המיוחלת על המעבר מוצלח של המבחן. מהמאמר ניתן ללמוד הרבה פרטים על התהליך. חלקם מעט מייגעים, חלקם קצת טכניים, אבל בדיוק בשביל זה אנחנו פה. אם אתם צריכים לעבור טסט, פשוט שימו את הרכב אצלנו במוסך. אנחנו כבר נדאג לכל השאר. מצד שני, אנחנו דוגלים בשקיפות מלאה ללקוחותינו, ולכן אנו מציגים לכם את המדריך המלא למעבר טסט

והנה היא שוב פה. המעטפה הרשמית מטעם משרד הרישוי שמבשרת לכם בחגיגיות שהגיע זמן להכין את  רכבכם לקראת הטסט השנתי. אם עד לפני כמה שנים חששנו ממבחני המתמטיקה, האנגלית או הפסיכומטרי, אז היום רבים מאתינו חוששים ממבחן אחר – "מבחן הרישוי השנתי" או בשמו הפופולארי, "הטסט". אבל החדשות הטובות הן שאם אתם קוראים שורות אלה כבר אין ממה לחשוש. בעמוד זה תמצאו את כל המידע שאתם צריכים בנושא ההכנה לטסט, ותגיעו למוסך חמושים בידע שיעזור לכם לחסוך כסף, זמן ורמות לחץ. אז קדימה בואו נתחיל להתכונן, כי טסט יכול להיותר הרבה יותר קל ומהיר משציפתם שאתם מוכנים. כאן תמצאו פירוט נרחב על ההכנה לטסט, אבל בקישור זה תוכלו למצוא את הגרסה המקוצרת, או לחצו כאן לסרטון שהכנו בנושא בערוץ היוטיוב שלנו.

מה זה בכלל טסט לרכב?

הטסט השנתי הוא אמצעי הבקרה של המדינה לוודא שכל הרכבים על הכביש נמצאו תקינים לפי סטנדרטים וזמנים שהוגדרו על ידה. לצד תשלום אגרת הרישוי, הטסט לאוטו הוא תנאי לחידוש רישיון הרכב. כלומר ששוטר עוצר אתכם ומבקש לראות "רישיונות בבקשה", זה מה שהוא רוצה לראות – שגם לכם וגם לרכב יש רישיון להיות על הכביש.

בגלל שמדובר במבחן רישוי מטעם המדינה, הרי שהטסט לא יכול להתבצע בכל מוסך, אלא רק במכון רישוי רשמי שהוסמך לכך. זו דרכה של המדינה לדאוג שנשמור על רמת תקינות מסוימת של רכבנו. חוץ מזה, גם אם אנחנו בסדר גמור, טוב יותר לנסוע בידיעה שכל המכוניות שעל הכביש עברו מבחן דומה. הרי אף אחד לא רוצה לנסוע בכביש שמאחוריו רכב עם בלמים לא תקינים, נכון?

דואג מההכנה לטסט? באמת שאין צורך
דואג מההכנה לטסט? באמת שאין צורך

דברים שצריכים לדעת לפני שניגשים לטסט

 חודש-חודשיים לפני שהרישיון הנוכחי של הרכב נגמר, נשלחת הזמנה אל הנהג/ת לבצע טסט כתנאי לקבלת רישיון חדש. כאן מתחיל השעון לרוץ. מרגע שנשלחה אליכם ההזמנה, נסו לסיים עם תהליך העברת הטסט במהירות האפשרית. *טיפ: שווה לזכור לפחות את החודש בו מועד רישיון הרכב אמור לפוג, ואם נותרו פחות משבועיים, לברר על כך במוקד השירות של משרד הרישוי. אתם יודעים, כדי שלא תפלו בין הכיסאות ותתקעו בלי רישיון רכב. הרי איך תעברו טסט אם לכם רישיון רכב לנסוע על הכביש? עזבו, מסובך, אל תכנסו לזה בכלל.

  • עוד לפני שנגשתם למבחן עצמו, אתם נדרשים לשלם את אגרת הרישוי. שימו לב – לא ניתן לגשת למבחן ללא תשלום האגרה. זו נקבעת על פי קריטריונים שונים של הרכב כמו סוג מנוע, שנת ייצור, מידת זיהום ועוד. את האגרה אפשר לשלם באתר משרד הרישוי, במוקד הטלפוני של משרד התחבורה ובמכונת הרישומט שבסניפי סופר פארם. שניתן גם לשלם את האגרה בבנק או בבנק הדואר, אך כאן תתווסף לכם עמלת שירות שניתן להימנע ממנה על ידי תשלום באחד הערוצים האחרים. בכל אופן, אנחנו ממליצים על תשלום מאובטח באתר של משרד התחבורה. רק לא לשכוח להדפיס ולהביא את האישור לטסט, כן…
  • רגע, ואם יש לי רכב חדש דנדש? רכב חדש אינו חייב בביצוע טסט עד סוף השנה השלישית לעלייתו על הכביש. בנוסף, רכב ליסינג מיד ראשונה או השכרה מקבל פטור ממבחן הרישוי בשנתיים הראשונות.
  • ואם יש לי רכב ישן נושן? רכב שנמצא 15+ שנים על הכביש מחויב בבדיקת בלמים במוסך מורשה בנוסף על הטסט השנתי. רכב שנמצא על הכביש 20+ שנה יזדקק לעשות שני טסטים בשנה ולהציג אישור רכב מיוחד. במסגרת הטסט נבדקים מסמכי הרכב, בלמים, אורות, זיהום אוויר, מערכת ההיגוי, כיוון גלגלים, מגבים, מצבם הכללי של המתלים והשלדה וציוד החובה.

אז איך עושים הכנה לטסט?

 ובכן, לא מעט. לפני שניגש לחלקים הטכניים שנבחנים, הנה כמה דברים שאתם צריכים לוודא בעצמכם שקיימים ברכב בשעת המבחן. גם אם נראה לכם שמודבר בדברים פשוטים, התעלמות מהן יכולה בהחלט להביא לפסילה מטעם הבוחן, והתחלה מחדש של כל התהליך. וכן, זה אומר שתצטרכו לשלם את אגרת הרכב שוב, אז נא להקפיד:

  • אגרת רישוי עם חותמת תשלום שאותה ניתן להשיג במקומות שצוינו בסעיף הקודם

  • ביטוח חובה בתוקף שמהווה תנאי נוסף לעלייה על הכביש. כאילו, זה בשם, הוא "חובה".

  • תעודת זהות של בעל הרכב שרשום ברישיון הרכב ומסמך ייפוי כוח במידת הצורך. אם הטסט אינו מתבצע על ידי הבעלים של הרכב, מי שמגיע מטעמו יידרש להצטייד בתעודות הזהות של בעל הרכב כאמור, בנוסף לייפוי כוח שנחתם על ידו.

  • בתא המטען של הרכב צריכים להימצא הדברים הבאים:

– אפוד זוהר

 משולש אזהרה

 ג'ק להרמת הרכב במקרה של פנצ'ר.

– מפתח לברגי הגלגלים להחליף את הגלגל עם הפנצ'ר

– צמיג רזרבי להחליף את הפנצ'ר.

– ופח אשפה.

– ברכב מסחרי צריך להיות גם מטף קטן לכיבוי אש.

– כן, משרד הרישוי מאוד דואג לכם שלא תתקעו בדרך עם פנצ'ר.

– הרבה סבלנות.

לא לשכוח את הווסט הצהוב לפני שניגשים לטסט
לא לשכוח את הווסט הצהוב לפני שניגשים לטסט

כיצד מתבצעת ההכנה לטסט במוסך?

לפניכם הצ'ק ליסט המלא. אם מצאתם ליקוי בסעיף אחד או יותר, יש לפנות למוסך טרם ההגעה לטסט

  • בדיקת פנסים. כל הפנסים. בקשו מחבר שיבדוק שאכן כל הנורות עובדות כמו שצריך בזמן שאתם מפעילים את הפנסים הקדמיים – אור דרך ואור המעבר. בפנסים האחוריים, צריך לוודא שנורת העצירה עובדות, וכן נורית הרברס והאיתות.
  • לוחית הרישוי. די פשוט, לוחית רישוי עם מספרים דהויים ולא בולטים תוביל לכישלון בטסט ויש להחליף אותה בטרם ההגעה. אבל אם הצבע השחור של הספרות התחלף, תוכלו לחדש אותו באמצעות טוש שחור עמיד וקצת מים.
    ***טיפ: הרכב שלכם יוצר בין 2012 ל-2014 במקרה? כי אם כן, דעו שבשנים אלו התרחשה תקלת ייצור של שתי ספקיות ענק של לוחיות רישוי שגרמו לדהייה מוקדמת של הלוחיות. לכן, משרד התחבורה קבע שבעלי לוחית רישוי שיוצרו באותן שנים זכאים להחלפת לוחית בחינם. 
כן, מבחן הרישוי כולל גם בדיקה של מגבי שמשה
כן, מבחן הרישוי כולל גם בדיקה של מגבי שמשה

 

  • ווישרים/ מגבים. רלוונטיים גם לגשמי החורף וגם לניקוי האבק ולכלוך בקיץ, ולכן מהווים חלק ממבחן הרישוי. אם המגבים שלכם יבשים, קרועים או סדוקים תכשלו בטסט. כמובן שהדברים נכונים גם על המגבים הקדמיים וגם על האחוריים.

  • גומיות ציריות. מדובר בגומיות שנמצאות בחיבור שבין הגלגל לזורע היוצאת למנוע. גומיות יבשות וסדוקות יובילו לפסילה.

  • תקינות הצמיגים. הגעה עם צמיג שחוק או סדוק תוביל לפסילה, שתדרוש ממכם להחליף את הצמיג ולבוא למבחן חוזר. אם החלפתם את הצמיג המקורי שעל הרכב או שיש ברשותכם רכב יד שניה, בדקו עם הצמיג שלכם תואם הנתונים המופיעים ברישיון הרכב. כמובן שרק צמיג תקין שתואם את הרישיון יעבור את מבחן הרישוי.

ועוד טיפ "מלוכלך" לעבור את הטסט

בצעו ניקיון יסודי, פנימי וחיצוני טרם הבדיקה. על אף השמועות, גם בוחני משרד הרישוי הם בני אדם ולכן מועדים להתרשמויות לא מדויקות. כלומר שהם בהחלט יכולים לחשוב שרכב מלוכלך הוא רכב מוזנח מכאנית, ולכן מצריך בדיקה מעמיקה. מצד שני, אם בעל הרכב דואג לשמור על הרכב נקי, הוא בטוח גם שומר על תקינות הכללית של הרכב, נכון והרכב שלו מעורר פחות חדש באופן כללי, לא? בין אם אתם מאמינים לזה או לא, זה בטוח לא יזיק. מקסימום תצאו עם רכב נקי יותר. ואם כבר, אז אל תדלגו ניקיון תא המנוע ותחתית תא המנוע. רכב שיגיע נקי מלכלוכים ומנזילות יעורר פחות חשד וירידה לפרטים בבדיקות של המערכות השונות.

ועוד טיפ "מלוכלך" לעבור את הטסט - נקו את הרכב!
טיפ "מלוכלך" לעבור טסט - נקו את הרכב!

עשיתי הכנה לטסט ובכל זאת נכשלתי. מה עכשיו?

העברת טסט לרכב שהסתכמה בכישלון, אינה מאפשרת לרכב להימצא על הכביש, נקודה. יותר מכך, אם נמצא ברכב ליקוי חמור, נאסר עליו אפילו לנסוע למוסך, ויש להזמין לו גרר שיטפל בתקלות. בהמשך, בעל הרכב יקבל טופס מהבוחן המפרט את כל התקלות והליקויים שנמצאו, כשברוב הפעמים יינתן לבעל הרכב שבעה ימים לתקנם בטרם הוא חוזר לבדיקה חוזרת. כמובן שבדיקה זו תאלץ את בעל הרכב לשלם עבור טסט נוסף, אך בעלות נמוכה יותר מהטסט הראשון.

 

 

סיכום, מסקנות והמלצות

הטסט וההכנה לטסט עשויות להיות תהליך מבאס, שעלול להיות גם יקר וארוך, אבל גם מחייב בסופו של דבר. אם לא הקפדתם על שמירה על תקינות הרכב לאורך השנה, המדינה תאלץ אתכם לעשות זאת באמצעות ההכנה לטסט ומעבר הטסט עצמו. אבל עוד חשוב לזכור שבתמונה הגדולה, הטסט נועד לרווחת כל הנהגים והנהגות על הכביש. לכן, כמו זריקה, ננסה לסיים איתו כמה שיותר מהר ובפעם אחת.

אם גמרתם בדעתכם שאתם מבצעים את הטסט לבד, ההמלצה שלנו היא לפחות לבצע טיפול תקופתי לרכב בסמיכות לטסט כדי להימנע מליקויים חמורים שעלולים להימצא ושיאלצו אתכם לגרור את הרכב למוסך. לחלופין, ואם כל התהליך נראה לכם כמו כאב ראש אחד גדול, אנו מציעים לכם לא לבזבז זמן ופשוט ליצור אתנו קשר כדי שנכין את רכבם לטסט. יש לנו את הניסיון והכלים, ועל ידי ביצוע של כמה בדיקות פשוטות, נוכל לחסוך לכם הרבה זמן, כסף או הגרוע מכל – טסט חוזר.

על החתום, צוות מוסך קיבוץ מרחביה