בעבר הלא הרחוק היינו צריכים להקפיד לשים לב לקילומטראז' הרכב כדי לבצע "טיפול עשרת אלפים" במועד הנכון, לבוא מדי פעם לעשות "טיפול שמנים", להחליף "מצתים", לבדוק "מסננים" ונוספים ורבים נוספים… למזלנו, ועם ההתקדמות הטכנולוגית, כל אלה מתבצעים היום במסגרת הטיפולים השגרתיים לרכב, בהם אנו מבצעים (או לפחות יכולים לבצע) את כל הטיפולים שצוינו מעלה. אבל אם האחרונים מפנים אותנו למועדי טיפול קבועים פחות או יותר, הרי שהטיפול התקופתי תלוי במידה רבה בנו, ובפרק הזמן שבו אנו בוחרים לשים את הרכב במוסך. מצד שני, ככל שנדחה את הטיפול , כך גם סביר שהוא יעלה יותר. נשמע מסובך? אל פחד, מומחי מוסך קיבוץ מרחביה כאן להסביר באריכות. אבל לגרסה המקוצרת – ניתן ללחוץ כאן, ולסרטון שלנו בנושא ניתן ללחוץ כאן
כל רופא ורופאה יאמרו לכם שהדרך הטובה ביותר להימנע מחולי הוא קודם כל מניעה. בדומה לכך, הטיפול התקופתי לרכב הוא בעצם טיפול מונע של תקלות גדולות, חמורות ויקרות הרבה יותר. בטיפול מתבצעת בחינה כללית של מערכות רבות ברכב כדי שהרכב יפעל בצורה המיטבית, היעילה והבטוחה ביותר. כלומר ייתכן בהחלט שרכב שמועד הטיפול התקופתי שלו חלף ימשיך לעבוד, אך ככל שעובר הזמן, תפקודו ומידת הבטיחות שלו תפחת. יותר מזה, הטיפולים השגרתיים לרכב מתבצעים דווקא כדי שלא נופתע במוסך מהימצאותה של תקלה גדולה, ממנה התעלמנו כי "מה, האוטו עובד סך הכל".
וואו, מה לא? אבל בעיקרון, תלוי בגודל הטיפול ( שעליו נגיע בהמשך). אבל ברשותכם – הנה רשימה חלקית:
במקרים מסוימים, נדרש להחליף גם את רצועת התזמון (או רצועת "הטיימינג") של הרכב. זו היא רצועת גומי שאחראית על הפעלה תקינה של בוכנות הרכב והשסתומים בראש המנוע. שמה נגזר מתפקידה – לתזמן בין חלקי המנוע הפנימיים בצורה מדויקת ויעילה. בשונה משאר הטיפולים, את רצועת התזמון נחליף כל 5-6 שנים בממוצע, או אחרי 90-120 אלף ק"מ. מה שבא קודם. כאן מדובר בטיפול יקר יחסית ביחס לשאר הטיפולים, שכן יש להזמין את הרצועה הנכונה לרכב, והחלפתה כרוכה בעבודה לא מעטה של המכונאי.
עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על תקינות הרצועה, שכן במידה ותקרע, התזמון בין הבוכנות והשסתומים יפגע, במה שעשוי להוביל לנזק רב למנוע. במקרים רבים, נזק שכזה יצריך החלפת כוללת של המנוע – כלומר אחד הטיפולים היקרים ביותר שיש. במילים אחרות, החלפה מתוכננת של רצועת התזמון בזמן המומלץ, גם אם נראית יקרה יחסית, יכולה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף בטווח הארוך.
ובכן, תלוי. כדי לדעת מתי הגיע הזמן לבצע טיפול שגרתי ברכב, יש לקרוא בהגדרות יצרן הרכב שנמצאות בספרון הרכב (שבתא כפפות שלכם כנראה). הטיפול מתבצע במרווחי זמן קבועים או אחרי מספר מסוים של קילומטרים, כפי שהוגדר על ידי היצרן. שוב, אין חובה לבצע את הטיפול בדיוק במועד שהיצרן הגדיר, אך ככל שעובר הזמן ממועד זה, תקינות רכבם ויעילותו נפגמת. חלקי הרכב שנדרש להחליף יוחלפו גם הם על ידי מכונאי הרכב, ובהתאם להוראות היצרן.
* חשוב: לא בטוחים לגבי התיקון שהמליצו לכם? ניתן לברר בקלות האם באמת יש צורך להחליף חלק מסוים, וזאת על ידי בדיקת מסמך הרכב שנקרא "מפרט היצרן/יבואן".
לסיכום, נאמר ש"מה שזול עולה בסוף ביוקר". הטיפול השגרתיים הם הבדיקה השנתית שלכם אצל רופא השיניים, בדיקת הדם שאתם עושים מדי פעם, או עלייה חודשית על משקל הבית כדי לראות אם אתם עולים או יורדים. הטיפול התקופתי מהווה את הדרך היעילה והזולה ביותר בשבילכם להישאר "עם היד על הדופק", ולא להיות מופתעים מתקלות חמורות במוסך, או חלילה בדרך. בהמשך לכך, אם אתם שומרים על המוכנית שלכם כמו ילד נוסף, בודקים שמן ומים כל בוקר ומקפידים על לחץ צמיגים תקין, הרי שאין סיבה לצפות להפתעות וטיפול יקר. מצד שני, אם התעלמתם והזנחתם את הרכב עד שכבר נהיה מאוחר מדי… ובכן, גם זו דרך ללמוד. אולם הדבר שחשוב להפנים הוא שתפקידו של הטיפול התקופתי לרכב הוא לחסוך לנו כסף באמצעות תיקון שגרתי של מספר בעיות קטנות, שיימנעו תקלה חמורה גדולה ויקרה הרבה יותר.
אז מתי הפעם האחרונה שלקחתם את רכבכם לטיפול? בכל מקרה, אנחנו מחכים לכם, וניתן אפילו ליצור איתנו קשר דרך הקישור הזה
על החתום, צוות מוסך קיבוץ מרחביה.
לייעוץ חינם בכל נושא הרכב, או כדי לקבל הצעות מחרי לגבי מגוון תקלות וטיפולים, ניתן לפנות אלינו ונשמח לעזור.
על החתום, צוות המוסך – "שירות, איכות ואמינות מעל הכל"
@ כל הזכויות שמורות לתום ברקן