שעות פעילות

א-ה: 8 עד 16
ו: 8 עד 12

חייגו אלינו

04-6589618

מה במאמר?

טיפולים שגרתיים לרכב

מה במאמר?

טיפולים שגרתיים לרכב הם אחד השירותים הנפוצים והחשובים ביותר שאנו מספקים במוסך. בפוסט זה, תוכלו לקרוא בדיוק מהם כוללים, כל כמה זמן צריך לעשותם וכמובן - כמה זה יעלה (פחות או יותר).

 בעבר הלא הרחוק היינו צריכים להקפיד לשים לב לקילומטראז' הרכב כדי לבצע "טיפול עשרת אלפים" במועד הנכון, לבוא מדי פעם לעשות "טיפול שמנים", להחליף "מצתים", לבדוק "מסננים" ונוספים ורבים נוספים… למזלנו, ועם ההתקדמות הטכנולוגית, כל אלה מתבצעים היום במסגרת הטיפולים השגרתיים לרכב, בהם אנו מבצעים (או לפחות יכולים לבצע) את כל הטיפולים שצוינו מעלה. אבל אם האחרונים מפנים אותנו למועדי טיפול קבועים פחות או יותר, הרי שהטיפול התקופתי תלוי במידה רבה בנו, ובפרק הזמן שבו אנו בוחרים לשים את הרכב במוסך. מצד שני, ככל שנדחה את הטיפול , כך גם סביר שהוא יעלה יותר. נשמע מסובך? אל פחד, מומחי מוסך קיבוץ מרחביה כאן להסביר באריכות. אבל לגרסה המקוצרת – ניתן ללחוץ כאן, ולסרטון שלנו בנושא ניתן ללחוץ כאן

מדוע מבצעים טיפולים שגרתיים?

 כל רופא ורופאה יאמרו לכם שהדרך הטובה ביותר להימנע מחולי הוא קודם כל מניעה. בדומה לכך, הטיפול התקופתי לרכב הוא בעצם טיפול מונע של תקלות גדולות, חמורות ויקרות הרבה יותר. בטיפול מתבצעת בחינה כללית של מערכות רבות ברכב כדי שהרכב יפעל בצורה המיטבית, היעילה והבטוחה ביותר. כלומר ייתכן בהחלט שרכב שמועד הטיפול התקופתי שלו חלף ימשיך לעבוד, אך ככל שעובר הזמן, תפקודו ומידת הבטיחות שלו תפחת. יותר מזה, הטיפולים השגרתיים לרכב מתבצעים דווקא כדי שלא נופתע במוסך מהימצאותה של תקלה גדולה, ממנה התעלמנו כי "מה, האוטו עובד סך הכל".

בדיקת מנוע כחלק מטיפול שגרתי ברכב
בדיקת מנוע כחלק מטיפול שגרתי ברכב

ומה בודקים בטיפולי רכב?

וואו, מה לא? אבל בעיקרון, תלוי בגודל הטיפול ( שעליו נגיע בהמשך). אבל ברשותכם – הנה רשימה חלקית:

בדיקת מערכת הבלמים היא חלק חיוני בטיפולים השגרתיים לרכב
בדיקת מערכת הבלמים היא חלק חיוני בטיפולים השגרתיים לרכב


  • החלפה של שמן המנוע על פי הגדרות היצרן, שאחראי על סיכוך החלקים ותורם להארכת חיי המנוע. שימו לב שאת שמן המנוע יש להחליף פעם בשנה לפחות, שכן הוא מתחמצן וסופח פיח בזמן פעילות המנוע שפוגמים בתפקודו.
  • בדיקה ומילוי במידת הצורך של נוזל קירור לשמירה על חום המנוע. נוזל זה מונע התחממות יתר של המנוע (לחצו כאן למאמר שלם בנושא), או קיפאון (לא רלוונטי לישראל, אבל שתדעו), בנוסף למניעת היווצרות חלודה במערכות הרכב.
  •  בדיקת מסנני הרכב כמו מסנן השמן, המזגן, הדלק והאוויר שכפי ששמם מרמז, מסננים ומווסתים את הכמות הנכונה של שמן/דלק/ אוויר שנכנס לתוך חלקי הרכב. ניתן לדמותם לכבד בגופנו, שאחראי על סינון הדם ונטרול חומרים רעילים שנכנסים לגוף. 
  • בדיקה והחלפת מצתים במידת הצורך. תפקידם של אלה הוא להצית את הדלק ולהתניע את המנוע בתחילת כל נסיעה. אגב, הידעתם שבשונה ממנועי בנזין, למנועי דיזל אין מצתים, מה שעשוי להוזיל את הטיפול התקופתי שלהם ואחזקתם הכוללת? (לעוד מיתוסים בנושא אחזקת רכב לחצו כאן
  • לבסוף נבדקת מערכת הבלמים, שכוללת את נוזל הבלמים, שמתרגם את הלחיצה על הדוושה לעצירת הרכב; רפידות הבלמים, אשר אחראיות על כ-70% מהבלימה של הרכב, ותפקוד תקין שלהם תורם להקטנת מרחק הבלימה; ולבסוף, צלחות הבלם, עליהן אנו לוחצים בפועל כאשר אנו לוחצים על רפידות הבלמים.
  • אנחנו בטוחים ששמעתם את שמות הטיפולים האלה בעבר, אבל כפי שניתן להבין, אין צורך לדאוג לכל אחד בנפרד. כולם נבדקים במסגרת הטיפולים השגרתיים, שמאפשרים למכונאי להציג ללקוח תמונת מצב כללית של הרכב.

כמה מילים על רצועת תזמון (או "טיימינג")

במקרים מסוימים, נדרש להחליף גם את רצועת התזמון (או רצועת "הטיימינג") של הרכב. זו היא רצועת גומי שאחראית על הפעלה תקינה של בוכנות הרכב והשסתומים בראש המנוע. שמה נגזר מתפקידה – לתזמן בין חלקי המנוע הפנימיים בצורה מדויקת ויעילה. בשונה משאר הטיפולים, את רצועת התזמון נחליף כל 5-6 שנים בממוצע, או אחרי 90-120 אלף ק"מ. מה שבא קודם. כאן מדובר בטיפול יקר יחסית ביחס לשאר הטיפולים, שכן יש להזמין את הרצועה הנכונה לרכב, והחלפתה כרוכה בעבודה לא מעטה של המכונאי.

עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על תקינות הרצועה, שכן במידה ותקרע, התזמון בין הבוכנות והשסתומים יפגע, במה שעשוי להוביל לנזק רב למנוע. במקרים רבים, נזק שכזה יצריך החלפת כוללת של המנוע – כלומר אחד הטיפולים היקרים ביותר שיש. במילים אחרות, החלפה מתוכננת של רצועת התזמון בזמן המומלץ, גם אם נראית יקרה יחסית, יכולה לחסוך לכם הרבה מאוד כסף בטווח הארוך.

רצועת זימון (או "טיימינג")
כך נראית רצעות הזימון (או "טיימינג") ברכבכם

אז תכל'ס, כל כמה זמן עושים טיפול?

ובכן, תלוי. כדי לדעת מתי הגיע הזמן לבצע טיפול שגרתי ברכב, יש לקרוא בהגדרות יצרן הרכב שנמצאות בספרון הרכב (שבתא כפפות שלכם כנראה). הטיפול מתבצע במרווחי זמן קבועים או אחרי מספר מסוים של קילומטרים, כפי שהוגדר על ידי היצרן. שוב, אין חובה לבצע את הטיפול בדיוק במועד שהיצרן הגדיר, אך ככל שעובר הזמן ממועד זה, תקינות רכבם ויעילותו נפגמת. חלקי הרכב שנדרש להחליף יוחלפו גם הם על ידי מכונאי הרכב, ובהתאם להוראות היצרן.
* חשוב: לא בטוחים לגבי התיקון שהמליצו לכם? ניתן לברר בקלות האם באמת יש צורך להחליף חלק מסוים, וזאת על ידי בדיקת מסמך הרכב שנקרא "מפרט היצרן/יבואן".

מהי עלותם של טיפולים שגרתיים?

שוב פעם, זה תלוי. אבל בגדול, ניתן לחלק את הטיפולים התקופתיים ל-3 סוגים עיקריים, ובהתאם לסוג הרכב ושעות העבודה של המכונאי.
  • "טיפול קטן" בו יוחלפו שמן המנוע (שכאמור יוחלף בכל טיפול) יחד עם חלק מהמסננים. עלות של טיפול כזה תנוע בין 400-600 ₪ומתבצעת על פי רוב פעם בשנה או אחרי 15,000 ק"מ.
  • "טיפול בינוני" כולל בתוכו את הטיפול הקטן, בתוספת החלפת חלקים ומילוי נוזלים אשר לרוב יקרים יותר. דוגמאות לאלה הן מצתים, נוזל בלמים ונוזל קירור. עלותו של טיפול בינוני נעה בין 600 ל-900 ₪, ותתבצע כל 3-4 שנים או אחרי 45-90 אלף קילומטר. 
  • "טיפול גדול", שכפי שניתן להבין כולל את שני הטיפולים הקודמיםבנוסף להחלפה מורכבת של חלקים יקרים יותר כמו רצועת התזמון. עלות ממוצעת של טיפול גדול תהיינה בדרך כלל מעבר ל-900 ₪ ועשוייה להגיע עד 1,500 ₪, בהתאם לסוג הרכב וגודל הטיפול. בדרך כלל, יש צורך לבצע טיפול גדול פעם ב-4-6 שנים , או אחרי שהרכב עבר 90-150 אלף קילומטר.

 

  • סוג הרכב שמגיע לטיפול משפיע גם כן על המחיר שכן קיימת שונות בין חלקי הרכב המומלצים לכל רכב. קיימת שונות גדולה בעלותם של חלקי רכב כמו מצתים, שמנים או רצעות תזמון שמשפיע על המחיר הסופי.
    * חשוב: במקרים מסוימים ינסו לשכנע אתכם להחליף חלק רק במקבילו המקורי. עם זאת, לא תמיד חייבים ללכת על רק על החלק המקורי, שעלותו תמיד תהיה הגובהה ביותר. תחשבו על זה, עם הסוללה בטלפון שלכם מסיימת מחזור החיים, האם אתם מתעקשים להחליפה בסוללה מקורית (ההשוואה אינה חלה על בעלי אייפון כמובן). התייעצו עם המכונאי שלכם לגבי חלקי חילוף איכותיים אחרים שניתן לשים ברכב, ושעשויים להוזיל משמעותית את עלות הטיפול. 
  • המחיר הסופי נקבע בשקלול של כל הגורמים שציינו, בתוספת שעות העבודה של המכונאים שהוגדרו מראש ומע"מ.

סיכום והמלצות

לסיכום, נאמר ש"מה שזול עולה בסוף ביוקר". הטיפול השגרתיים הם הבדיקה השנתית שלכם אצל רופא השיניים, בדיקת הדם שאתם עושים מדי פעם, או עלייה  חודשית על משקל הבית כדי לראות אם אתם עולים או יורדים. הטיפול התקופתי מהווה את הדרך היעילה והזולה ביותר בשבילכם להישאר "עם היד על הדופק", ולא להיות מופתעים מתקלות חמורות במוסך, או חלילה בדרך. בהמשך לכך, אם אתם שומרים על המוכנית שלכם כמו ילד נוסף, בודקים שמן ומים כל בוקר ומקפידים על לחץ צמיגים תקין, הרי שאין סיבה לצפות להפתעות וטיפול יקר. מצד שני, אם התעלמתם והזנחתם את הרכב עד שכבר נהיה מאוחר מדי… ובכן, גם זו דרך ללמוד. אולם הדבר שחשוב להפנים הוא שתפקידו של הטיפול התקופתי לרכב הוא לחסוך לנו כסף באמצעות תיקון שגרתי של מספר בעיות קטנות, שיימנעו תקלה חמורה גדולה ויקרה הרבה יותר.

 

אז מתי הפעם האחרונה שלקחתם את רכבכם לטיפול? בכל מקרה, אנחנו מחכים לכם, וניתן אפילו ליצור איתנו קשר דרך הקישור הזה

 

על החתום, צוות מוסך קיבוץ מרחביה.