fbpx

שעות פעילות

א-ה: 8 עד 16
ו: 8 עד 12

חייגו אלינו

04-6589618

מנוע מתחמם יתר על המידה

זוהי נורית חיווי של מנוע שהתחמם יתר על המידה

לשיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

איזה נהג/ת לא מכירים את הסיטואציה הבאה: נוסעים עם הילדים ברכב וחםםםם. מה זה חם? חום-יולי אוגוסט-בדרך-לאילת-חם. הילדים חמודים, המוזיקה לא רעה, יש רק עוד 40 דקות ליעד, אבל מה? המחוג של חום המנוע מתחיל לטפס ולטפס ולא יורד. – המנוע שלכם מתחמם יתר על המידה. האם אנחנו צריכים לדאוג? החדשות הרעות – כן. החדשות הטובות – לא יותר מדי, כי קראנו את הפוסט למטה ואנחנו יודעים בדיוק מה לעשות!

למה חשוב שהמנוע שלנו לא יתחמם יתר על המידה?

חום כבד, מעלה את העומס הקיים על מערכת הקירור של המנוע, שמן הסתם עובדת שעות נוספות בחודשי הקיץ החמים. מערכת זו אחראית על השארת חום המנוע בטמפרטורה הרצויה, כלומר כל דבר מתחת לנקודת האמצע של השעון (כפי שמוצג בתמונה 2). אבל מה מה קורה כשהמדד עובר את נקודת האמצע ומתקרב במהירות לקצה הסקלה בשעון (שאותה ניתן לראות בתמונה 3) ? ובכן, זה אומר שיש בעיה וצריך לבדוק ובמהירות.

נאמר זאת כך – אם הייתם קמים בבוקר, בודקים חום ורואים על הצג 38 מעלות, לא הייתם דואגים? אז אותו דבר בדיוק קורה גם ברכב. שעון חום המנוע פועל בדיוק כמו מדחום בגופנו. כלומר שהוא יכול להעיד על בעיה, אך לא לומר לנו מהי בדיוק. אז אם בדקנו וזיהנו שקיימת בעיה, עלינו מוטלת האחריות לבדוק ולפתור אותה. בהמשך לכך, כאשר המנוע מתחמם יתר על המידה,  אין לנסוע כלל עם הרכב – לא עד תחנת הדלק הקרובה, לא עד המוסך ובטח שלא עד הבית. מדובר בתקלה חמורה לרכב ויש לגרור את הרכב למוסך באופן מיידי.

למה צריך לשים לב? 

אז חוץ ממד שעון חום המנוע שעליו כבר דיברנו, קיימת ברכב גם נורית חיווי או "נורת אזהרה" (ראו תמונה 4), שתפקידה לאותת לנהג/ת כאשר המנוע מתחמם יתר על המידה. סימנים אחרים יכולים להיות מזגן שמפסיק לקרר  בפתאומיות או נזילה של מים המופיעה במקום בו הרכב חנה. במצבי קיצוןניתן אפילו לראות עשן או אדים שנפלטים מבית המנוע תוך כדי נסיעה.  כל אילו אמנם נשמעים מפחידים, אבל מדובר בסימנים ברורים מאוד, ואנחנו לא צריכים להיכנס לבהלה בגלל שאתם עוקבים אחרי הפוסטים של מוסך קיבוץ מרחביה בפייסבוק, ויודעים בדיוק מה צריך לעשות.

טיפול מיידי בחום מנוע גבוה, צעד אחר צעד

עצירה ופתיחת מכסה מנוע

1עצרו את הרכב בצד בהקדם האפשרי ובאופן בטוח. שימו לב שכל נסיעה עם מנוע שהתחמם יתר על המידה עשויה להיות בעלת השלכות חמורות על הרכב. לאחר שעצרתם, שימו עליכם אפוד זוהר ומשולשי אזהרה להתראת נהגים באים.

2) דוממו את המנוע, אבל אל תרימו את מכסה המנוע עדיין! המכסה עשוי להיות לוהט ולגרום לכוויות. במקום, המתינו עד שהרכב יתקרר ומד חום המנוע יציג טמפרטורה נורמלית. רק אז פתחו את מכסה המנוע.

*לא בטוחים אך פותחים מכסה מנוע? נסו את אחד משני הסרטונים הבאים:
א) פתיחת מכסה מנוע/תפס אמצעי; ב) פתיחת מכסה מנוע/ תפס צידי.

מה לחפש אחרי שפתחנו את מכסה המנוע?

3) לאחר פתיחת מכסה המנוע, עשו בדיקה וויזואלית ונסו לאתר נזילות מים. לצורך הבדיקה, התכופפו מתחת לרכב ותראו עם מטפטפים מים מלמטה. במידה וכן, תגעו במים – אם המים קרים, מדובר בהפשרה של מזגן הרכב ואין צורך לדאוג (בדיוק כמו המזגן בבית). אך עם נגעתם במים חמים, מדובר בתקלה רצינית של נזילת מים מהמנוע.  ואין להמשיך לנוסע ברכב עד להבאתו למוסך על ידי גרר בלבד.

4) במידה ולא קיימת נזילת מים מגחון הרכב, בדקו את רמת נוזל הקירור במצנן מיכל העיבוי . ("הרדיאטור"). אם השורה האחרונה לא ברורה לכם, בדקו את המידע המופיע בספר הרכב (המדריך למשתמש) שימו לב שאין לפתוח מכסה זה ביד חשופה או מיד לאחר כיבוי המנוע, שכן אדים חמים מאוד עלולים להתפרץ ולגרום לכוויות קשות. במקום, נחכה עד שמכסה המצנן קריר, וחום המנוע יאפשר את פתיחתו. לאחר מכן, יש לסובב את המכסה בעזרת מגבת, סמרטוט או בגד ורק לאחר שהמנוע התקרר, נפתח את המכסה ונבדוק האם קיים מספיק נוזל קירור בכמות שתואמת  את דרישות היצרן. במידה ואין,נמלא עוד ממיכל נוזל הקירור הרזרבי שאתם תמיד  מחזיקים ברכב למקרים כאלו בדיוק.

* האם מותר להשתמש במים רגילים במקום? אם אין נוזל קירור, ניתן במקרי חירום בלבד להוסיף מים רגילים, ומיד להמשיך בנסיעה למוסך קיבוץ מרחביה.שם נרוקן את המים הרגילים שאינם טובים לרכב, ונשים במקום נוזל קירור ייעודי.

מה הן הסיבות שמנוע מתחמם יתר על המידה

קיימות סיבות רבות לעלייה בחום המנוע, בגלל שכמו שאמרנו, מדובר באינדיקטור לכך שקיימת תקלה כלשהי שצריך לבדוק.תקלות אלו יכולות להיות צינורות מסנן חסומים, בלאי ונזק במאורר המנוע, משאבת מים פגומה, תרמוסטט משובש ועוד רבות אחרות…

עם זאת, הסיבה הנפוצה ביותר היא כושר קירור נמוך של מערכת קירור הרכב. תפקידה של זו הינו הובלת חום המנוע החוצה לסביבת הרכב. הדרך הפשוטה והיעילה ביותר לבדוק את תקינותה היא הקפדה על כמות מספקת של נוזל קירור במיכל העיבוי, ובדיקה שגרתית של מערכת הקירור ברכב, כלומר אחת לכמה חודשים.

סיכום ועצות לדרך:

– בכל נסיעה שלכם, ובפרט בחודשי הקיץ החמים, הקפידו להביט על שעון חום המנוע ולראות שהטמפרטורה תקינה. במידה ואין לכם מד חום מנוע אלא רק נורת חיווי, יש לשים לב במידה וזו נדלקה. במידה ונדלקה – ראה סעיף 1.

– זכרו שהדרך הפשוטה והיעילה ביותר להימנע מתקלות של חימום יתר במנוע הן תמיד לשאת אתכם נוזל קירור ברכב, ולהקפיד על בדיקות שגרתיות של מערכת הקירור במוסך.

– במידה והמנוע התחמם יתר על המידה, או אם עשן או אדים מתחילים לצאת ממנו בזמן הנסיעה, עצרו את הרכב באופן מידי ובטוח בצד הדרך. רק לאחר התקררות המנוע, בדקו את כמות נוזל הקירור, הוסיפו במידת הצורך ובהתאם להוראות היצרן.

לבסוף, נאמר שמנוע חם מדי הינה אחת התקלות הנפוצות ברכבים, אך מצד שני היא גם מאוד קלה למניעה. במידה ונתקלתם באחד מהסעיפים שרשמנו למעלה, מהר מהר ליצור איתנו קשר. ואחרי שאתם מצויידים בכל המידע הזה, אתם יכולים לנוסע לאילת בראש שקט.

בברכת נסיעה קרירה, מהנה ובטוחה, צוות מוסך קיבוץ מרחביה

שעון חום מנוע - מצב קר
שעון חום מנוע - מצב קר, מנוע דומם
שעון מנוע - מנוע חם
שעון המנוע כאשר המנוע חם. עצרו את הרכב במקום בטוח, ונסו לאתר תקלות וויזואליות
כך נראה שעון מנוע שהתחמם יתר על המידה
מנוע חם יתר על המידה. יש לעצור את הרכב באופן בטוח אך מיידי. אין להמשיך בנסיעה בשום מצב
זוהי נורית חיווי של מנוע שהתחמם יתר על המידה
נורה זו נדלקת כאשר המנוע חם מאוד. יש לעצור את הרכב באופן בטוח, ואין להמשיך בנסיעה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים נוספים בשבילך

מה בודקים בהכנה לטסט ?
היכרות עם עולם מכונאות הרכב

הכנה לטסט

במאמר זה תמצאו כל מה שצריך לדעת על ההכנה למבחן הרישוי השנתי, או בשמו הנפוץ "הטסט לרכב". במאמר זה תמצאו הסבר כיצד אתם יכולים להכין את רכבם לטסט ומה תפקידו של מכונאי הרכב בתהליך

ארז, מצוות מוסך מרחביה בעת ביצוע טיפול תקופתי לרכב
היכרות עם עולם מכונאות הרכב

טיפולים שגרתיים לרכב

אחד השירותים הנפוצים והחשובים ביותר שמוסך יכול להציע ניתן במסגרת הטיפולים השגרתיים לרכב. בפוסט זה תוכלו לקרוא מהם כוללים, כמה זה עולה ועוד…